Ależ ten czas w bankowości szybko leci. I bankowość mocno się zmienia. Banki są otwarte na nowe technologie, licząc na eksplorację nowych sposobności na biznes. Jeśli będą one korzystne dla bankobiorców, zawsze przyjmę je z otwartymi ramionami.
Mobilne eldorado dla bankobiorców
Tak było zaledwie (a może aż?) półtora roku temu: testowałem mobilną aplikację do płatności w sklepach. iKasa wprowadzona została między innymi przez Getin Bank i zaczęła dawać 10-procentowy zwrot, podobnie jak konto z Kartą Tanie Zakupy. Ponieważ miałem już kartę do tego konta w portfelu, instalacja aplikacji nie byłaby dla mnie kusząca, gdyby nie jej akceptacja w sieci sklepów Biedronka. Pamiętacie, że były takie czasy, kiedy nie było tam terminali płatniczych? Ale zostały wdrożone właśnie płatności mobilne. Tuż po ich wprowadzeniu wybrałem się do pięciu sklepów. W trzech z nich spotkałem się z zakłopotaniem obsługi sklepu, wzywaniem innych pracowników do pomocy i tłumaczeniami, że jestem pierwszym klientem płacącym telefonem. Odkąd w sklepach Biedronka honorowane są karty, aplikację iKasa odinstalowałem.
W zeszłym roku pojawiło się wiele okazji do bankobrania, które skłaniały do skorzystania z aplikacji mobilnej. Bank Zachodni WBK mówił otwarcie: Mobilni zyskują więcej – nawet 700 zł dla Ciebie. A dodatkowo posiadacze aplikacji mobilnej BZWBK24 mobile mogli wielokrotnie korzystać z darmowej komunikacji miejskiej lub darmowego parkowania. Inne banki dawały mniej, ale równie ochoczo - na przykład Getin Bank i Getin Online 50 zł w praktyce za samą instalację aplikacji.
Ile dziś zyskują najbardziej nowocześni?
I teraz jakby banki nieco wyhamowały z premiowaniem bankobiorców otwartych na mobilne nowości... Ale nie martwcie się. Już jutro napiszę o promocji, w której do premii gwarantowanej można zyskać premię dodatkową właśnie z tytułu skorzystania z aplikacji na telefon.
Tyle o premiach dla podążających za mobilnymi trendami w bankobraniu. Jakie jeszcze korzyści banki dają najbardziej nowoczesnym klientom? Są to wyżej oprocentowane lokaty, które dostępne są nie w oddziale, nie w systemie bankowości mobilnej, ale właśnie za pomocą aplikacji. Świetnie to widać w rankingu lokat. Ponadprzeciętne oprocentowanie lokat mobilnych (przynajmniej względem parametrów pozostałych lokat ze swej oferty) oferuje dziś Getin Bank, Getin Online, Raiffeisen Polbank, Bank Millennium, a także BZ WBK.
Razem raźniej, czyli mobilna ofensywa banków
Siedmiomilowym krokiem w popularyzacji aplikacji i płatności mobilnych miał być wprowadzony niedawno (bo nieco ponad miesiąc temu) BLIK czyli Polski Standard Płatności. To owoc porozumienia największych polskich banków. Umożliwił on między innymi płacenie telefonem w sklepach oraz w sieci, jak również wypłacanie gotówki w bankomatach na tych samych zasadach i w takiej samej liczbie punktów handlowo-usługowych przez klientów Alior Banku, Banku Millennium, BZ WBK, ING Banku Śląskiego, mBanku i PKO BP. Kolejne banki zasygnalizowały już zainteresowanie przystąpieniem do tej wspólnej inicjatywy. Banki promują możliwości mobilnego bankowania na swoich stronach internetowych. Ostatnio możemy też zaobserwować intensywnie prowadzoną kampanię reklamową aplikacji IKO, która jest oferowana przez PKO BP. Banki chwalą się również systematycznym i dynamicznym wzrostem popularności swych aplikacji i właśnie płatności mobilnych.
Bankobranie śledzi trendy razem z Banking Forum
Bez zdecydowanego wsparcia i promowania tej formy płacenia za zakupy i usługi popularność płatności mobilnych może jeszcze długo raczkować. Z punktu widzenia bankobiorcy bez wątpienia brakuje promocji dedykowanych wyłącznie użytkownikom płacącym za zakupy w mobilnej formie. Czy takie się pojawią? Jakie są aktualne trendy? Tematy te będą częścią kilku paneli dyskusyjnych podczas zbliżającej się konferencji Banking Forum w ramach Spotkania Liderów Bankowości i Ubezpieczeń 2015. Dziś ze skromnością, ale nieskrywaną dumą mogę poinformować o objęciu tej prestiżowej konferencji patronatem przez blog Bankobranie. Będę dla Was śledził przebieg najważniejszych dla perspektyw zarabiania na bankach paneli i jeśli tylko pojawią się ciekawe dla nas wnioski, czy zapowiedzi na pewno dam Wam znać jako pierwszy.
Najważniejsze zagadnienia, które będą poruszane w ramach tegorocznego Banking Forum to:
- Międzynarodowe grupy bankowe w świetle obecnej sytuacji gospodarczej i najnowszych uwarunkowań prawnych
- Najważniejsze trendy w polskiej bankowości detalicznej
- Big Data w bankowości – melodia przyszłości
- Lojalność i zaufanie klientów do instytucji finansowych w epoce kryzysów marek czy już powoli wdrażany standard?
- Nowoczesne formy płatności a budowanie wartości dodanej
- Kanały dystrybucji – mity i fakty
Spotkanie Liderów Bankowość i Ubezpieczenia to jedno z wydarzeń, które na stałe wpisało się w kalendarze najważniejszych osób reprezentujących polski sektor finansowy. Zbliżająca się edycja, która odbędzie się w dniach 1-2 kwietnia 2015r. obejmie szereg spotkań: IX Banking Forum, V Insurance Forum, II Forum Zarządzania Wierzytelnościami oraz III Nowoczesna Windykacja. Podczas towarzyszącej wydarzeniu Wielkiej Gali Liderów Świata Bankowości i Ubezpieczeń zostaną nagrodzone osoby, które przyczyniły się do rozwoju sektora bankowego i ubezpieczeniowego, jak też najlepsze instytucje i najciekawsze rozwiązania minionego roku. Kategorie konkursowe to m.in. Najlepszy bank, Najciekawsza inicjatywa banku, czy też Najbardziej innowacyjny bank. Więcej na temat spotkania przeczytacie tutaj.
|
Zanim dowiemy się co w ramach Banking Forum powiedzą eksperci, ciekaw jestem, Waszej opinii na temat nowoczesnej bankowości. Czy korzystacie z takich form płacenia w sklepie? Czy często (albo w ogóle) widujecie w sklepach osoby płacące za zakupy telefonem?
Źródło grafiki: freedigitalphotos.net
Jak w promocji Mam Inteligo próbowałem zapłacić IKO (bo jest to wymagane) to dopiero w trzecim sklepie mi się udało. Więc co z tego, że banki przekonują, że klienci dadzą się przekonać, jak nie ma gdzie zapłacić.
OdpowiedzUsuńCoś w tym jest. Czasem zapał do korzystania z nowinek mogą ostudzić właśnie takie sytuacje. Trochę to tak, jak z moim testowaniem sklepów Biedronka.
OdpowiedzUsuńTrochę na siłę banki popularyzują te aplikacje, prawie każdy się chwali, że ma najlepszą, czymś nagrodzoną. A tymczasem funkcjonalnościami nie odbiegają od zwykłej bankowości internetowej. Oczywiście są wyjątki, jak BZ WBK który daje możliwość płacenia za bilety i parkowanie. Ale to nieliczne wyjątki
OdpowiedzUsuńOpiszę historię z życia wziętą. Stoję pod bankomatem, klikam w telefonie. Stojący za mną facet mówi: "Wypłacaj pan, a nie smsy wysyłaj". Odpowiedziałem: "No ale ja kasę właśnie wypłacam". Gdy bez wkładania karty wyjąłem pieniądze z bankomatu... spojrzenie gościa z kolejki i widok jego zdziwienia... bezcenne.
OdpowiedzUsuńA w jakim banku będzie ta nowa promocja?Proszę o jakieś podpowiedzi.
OdpowiedzUsuńRaiffeisen Polbank
OdpowiedzUsuńZguba naklejki zbliżeniowej BZWBK przez żonę skończyła się powstaniem kilkunastotomowego obciążenia w postaci CZYJEJŚ opłaty za przejazd tramwajem. W porę zauważyliśmy utratę mini-karty i ją zastrzegliśmy, natomiast nici z reklamacji takowej transakcji. Wg odpowiedzi banku - do 600 PLN - za nieautoryzowane transakcje odpowiada klient. Zatem dziękuję za takie innowacyjności, które nie posiadają ŻADNYCH zabezpieczeń. Owszem, płatność zbliżeniowa bez PINu możliwa jest raptem do 50 złotych, ale ... z innej strony 5-6 takich transakcji podobno można wykonać. Wiem, wiem, że może zostać wygenerowane losowe zapytanie o PIN nawet w ciągu tych 5-6 użyć, ale niemniej jednak nie utwierdza mnie to w przekonaniu, że moje pieniądze są właściwie przez bank zabezpieczone. Dlatego, poprostu WYŁĄCZAM TAKEI WYNALAZKI. 20-30 sekund na wprowadzenie PINu mnie nie zbawi, a na nerwusów w kolejce jestem odporny.
OdpowiedzUsuńDla ceniących bezpieczeństwo ponad wygodę jest możliwość wyłączenia funkcji zbliżeniowej w karcie. Dostępna też w BZ WBK
OdpowiedzUsuńW telefonie możesz sprawdzić miejsca gdzie przyjmują IKO - zobacz na ich stronie internetowej http://www.pkobp.pl/aplikacja-iko/funkcje/mapa/
OdpowiedzUsuńJa próbowałam kilkakrotnie skorzystać z aplikacji mobilnej jednego z banków. Umożliwia płacenie za komunikację miejską i parkomaty. Raz mi się udało i byłam zachwycona. Zero szukania parkomatów, wyciągania monet, których zazwyczaj nie mam przy sobie. Na dodatek parkowanie w strefie można przedłużyć nawet jak się jest daleko od auta, albo np. siedzi akurat w kolejce w przychodni. Zero stresu, po prostu kilka kliknięć i już. No ale właśnie, zawsze musi być jakieś ale... po pierwszym cudownym razie już się taka sytuacja nie powtórzyła. Za każdym następnym okazywało się, że aplikacja nie działała, generowała błąd.. ech i musiałam sznurować do parkomatu. Wniosek - nowinki są super, pod warunkiem że działają niezawodnie. Jak na razie bankowi developerzy jeszcze muszą się sporo nauczyć...
OdpowiedzUsuńCzy płacenie BLIK em via ePOS funkcjonuje we wszystkich sklepach / terminalach?
OdpowiedzUsuń@Daras na sklepie musi być oznaczenie, że jest honorowana płatność BLIK. Tak jak masz naklejki z logami MastrCard, Visa, IKO itd.
OdpowiedzUsuńMamy jakieś info o ilości takich pkt.?
UsuńPodobno w ponad 37 000 punktów: www.polskistandardplatnosci.pl/zaplace
OdpowiedzUsuń